Методи навчання обдарованих дітей мають відповідати:
• своїм основним завданням — наданню допомоги обдарованим учням в отриманні знань;
• рівню інтелектуального та соціального розвитку, різним вимогам і можливостям, виявленню основних та послідовних варіантів розвитку здібностей дитини;
• переходу від перцептивного рівня пізнання до вищих понятійних рівнів.
Творчі методи під час викладання спрямовані на:
визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей;
• повагу до бажань дітей самостійно працювати;
• вміння стримуватися від втручання в процес творчої діяльності;
• надання дитині свободи вибору;
• індивідуалізацію навчальної програми залежно від особливостей учня;
• створення умов для конкретного втілення творчої ідеї;
• заохочення роботи над проектами, пропозиціями;
• уникнення будь-якого типу тиску на дітей;
• надання можливості загального внеску в роботу групи;
• повагу потенційних можливостей учнів, які відстають;
• демонстрацію ентузіазму;
• надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють іншу думку;
• організація безпосереднього спілкування звичайних дітей із обдарованими дітьми;
• отримання максимальної користі від захоплення дітей;
• терпимість до безладдя;
• вміння переконувати та пропагувати;
• здатність до самоаналізу.
Під час роботи педагог повинен:
• бути доброзичливим і чуйним;
• знати психологічні особливості обдарованих дітей, розуміти їхні потреби та інтереси;
• мати досвід роботи в закладах для дітей молодшого та дошкільного віку (зокрема, й з власними дітьми);
• мати високий рівень інтелектуального розвитку;
• мати широке коло інтересів і вмінь;
• бути готовим до виконання найрізноманітніших обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей;
• володіти почуттям гумору;
• бути самокритичним, готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення;
• мати творчій особистий світогляд, добре здоров'я і життєздатність.
Програма розвитку творчих здібностей
Тематичний план
№ з/п
|
Мета заняття
|
Розвивальні вправи
|
1.
|
Прищеплення навиків роботи в групі.
Удосконалення навичок активного мовлення, збагачення словникового запасу.
|
- Гра "Знайомство". Діти розбиваються по парах і розповідають один одному про себе. Потім учасники кожної пари презентують свого товариша.
- Вправа "Рими". Придумати якнайбільше рим до запропонованих слів: палка, квітка, вікно, дитина, гілка, доля.
- Вправа "Придумай казку". Придумати казку,використовуючи заданий набір слів: "Дівчинка, ліс, річка, метелик, лісовичок".
- Вправа "Перелік назв до розповіді". Береться розповідь або повідомлення, потрібно дібрати якнайбільше заголовків, по змісту.
|
2.
|
Розвиток гнучкості мислення, уміння логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблеми.
|
- Вправа "Пошук загального". Беруться слова, малопов’язані між собою. Необхідно записати якнайбільше ознак, характерних для цих предметів.
- Вправа "Пошук відмінностей". Дітям пропонуються пари малюнків між якими потрібно знайти 10 відмінностей.
- Задачі на уважність. Спробуйте розмістити 10 стільців в одній кімнаті так, щоб біля кожної з чотирьох стін було розташована однакова кількість стільців. Скільки чисел 5 у ряді від 1 до 100. Було 9 аркушів паперу. Деякі з них розрізали на 3 частини. Усього стало 15 аркушів. Скільки аркушів паперу розрізали. Коли воду можна в решеті носити?
|
3.
|
Розвиток властивостей мислення, фантазії, творчої уяви, вміння створювати найоригінальніші образи, здатності легко переходити від одних зв'язків до інших.
|
- Вправа "Виключення зайвого слова". Із запропонованого ряду слів виключити те, що не має загальної особливості. Веселий, сумний, швидкий, смачний, обережний. Ділення, додавання, віднімання, число, множення. Дощовий, морозний, хмурий, вітряний.
- Вправа "Класифікація предметів". Називаються різноманітні предмети, наприклад: жук, хвиля, кактус, пісок. Потрібно класифікувати ці предмети.
- Вправа "Пошук протилежних понять". Мокрий - ? Дощовий, сирий, сухий, вологий. Стояти - ? Мчатися, повзти, лежати, сидіти. Широкий - ? Високий, короткий, вузький.
- Вправа "На що схожа фігура". У вправі використовуюсь картки із зображенням різноманітних фігурок. Учасники отримують завдання придумати, на що вони схожі.
|
4.
|
Створення атмосфери творчого пошуку, формування уміння створювати образні узагальнення, розвиток творчої та просторової уяви, властивостей уваги, пам’яті, навичок активного мовлення.
|
- 1. Задачі на кмітливість. Скільки чисел 10 в ряді чисел від 1до 1000? Чого не можна зробити в космосі? Назвати слово, що складається з 3-х складів, а вказує на 33 букви. Якої хвороби не буває на землі? З якого посуду не їдять?
- Вправа "Складання картинок з геометричних фігур".
- Вправа "Асоціації". Назвати, з яким предметом, явищем, дією асоціюються названі слова: зима, колесо, урок, театр, банан, школа, ключ.
|
5.
|
Розвиток гнучкості і оригінальності мислення, уміння грамотно виражати і оформлювати зміст своїх думок, розвиток просторової уяви, уміння створювати цілісний образ з частин.
|
- 1. Вправа "Логічні задачі". Йшли юрбою: Теща з зятем та чоловік із дружиною, мати з дочкою, та бабуся з онукою, та дочка з батьком. Скільки всіх? Якщо будинки по вулиці пронумерувати від 1 до 50, то скільки разів зустрічається цифра 4?
- Вправа "Узагальнення". Підібрати узагальнююче слово до ряду понять. День, ніч, ранок, вечір - ? Бузок, жасмин, шипшина - ? Лопата, молоток, мітла - ?
- Вправа "Складання цілого з частин". Скласти розрізані на частини картонні фігурки різних тварин, рослин, предметів.
|
6.
|
Розвиток уяви, творчого мислення, формування потреби у самовдосконаленні; здатності швидко і чітко інтерпретувати художні образи, навчання спостережливості.
|
- Вправа "Визначення змісту ситуацій по заданому образу". Діти, об’єднанні у підгрупи, отримують завдання створити у вигляді малюнка, або словесного опису який-небудь емоційний образ(людина із сонцем у середині).
- Вправа "Намалюй емоцію". Намалювати емоції та почуття: радість, горе, сум, біль, співчуття, страх, здивування, любов,злість. Діти по черзі презентують свої малюнки.
|
7.
|
Розвиток уваги та уяви, фантазії, створення умов для пошукової діяльності дітей, орієнтація на нестандартний підхід.
|
- Вправа "Аналогії". Підібрати аналогію до другої пари слів. Темний – світлий, мокрий - ? Годинник – час, термометр - ? Ліс – дерево, газон - ? Дорога – машини, небо - ?
- Задачі на кмітливість. У трьох братів по дві сестри. Скільки всього дітей в родині? Що міститься у мильній бульбашці? 6 картоплин зварилися за 30 хв, за скільки хв. зварилася одна картоплина?
- Вправа "Закінчити оповідання". Зачитується початок оповідання. Завдання – скласти якнайбільше різних варіантів його закінчення. Наприклад:
- "Повернувшись додому, я вирішив помити руки. Відкрив кран, і несподівано…"
|
8.
|
Орієнтація на пошук нестандартного, оригінального рішення у ситуації; розвиток уяви, самоусвідомлення власних особистісних властивостей.
|
- Вправа "Аналіз поведінки людей". Пропонуються ситуації, які потрібно обговорити. "На перерві ти заходиш в клас, а там класний керівник про щось розмовляє з батьками твого друга. Як ти поведешся у даному випадку? "Порадь, як можна уникнути конфлікту у стосунках з рідними, однокласниками."
- Вправа "Пізнай себе". Учасникам групи, пропонується заплющити очі та уявити себе будь-якою рослиною, твариною, предметом. Проводиться аналіз та самоаналіз образів.
|
9.
|
Формування прагнення до самовдосконалення, самовираження, удосконалення комунікативних можливостей. Відпрацювання навичок роботи в групі. Підвищення самооцінки учасників.
|
- Техніка "Малювання за допомогою клубка". Розмотуючи нитку, створюється на підлозі певні фігури. Клубок передається один одному. Обговорення.
- Вправа "Подарунок". Учасники групи дарують один одному уявні подарунки із поясненням, та побажанням.
- Підведення підсумків роботи корекційних занять. Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від занять і побажання на шматочках кольорового паперу, що мають вигляд пелюстки.
|
За якими напрямами здійснюється робота вчителів
з обдарованими учнями?
1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.
2. Гурткова робота із предмета.
3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
5. Участь учнів 1—11-х класів у шкільній конференції «День науки» із захистом навчальних проектів.
6. Участь в олімпіадах різного рівня.
7. Участь у творчих конкурсах різного рівня
8. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають:
- олімпіади;
- конкурс знавців української мови імені П.Яцика;
- конкурси творчих робіт;
- конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка;
- інтелектуальні ігри.
Елементи змагань, що містяться в конкурсах та іграх, сприяють розвитку здібностей творчого мислення, залучають учнів до активного життя. Розв'язуючи ребуси, кросворди, учні поступово починають складати власні головоломки, що сприяє розвиткові пам'яті, уваги, кмітливості, учні вчаться:
- самостійно працювати з літературою;
- аналізувати та систематизувати отримані дані;
- робити висновки.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
- Виявлення обдарованих учнів;
- Складання діагностичних карт;
- Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний)
- Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
- Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
- Аналіз досягнутих результатів.
- Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
- Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
Джерела:
- Острів знань
- http://Osnova-ua
- http://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/stattya&id=83
- osvita.ua/doc/files/news/83/8360/inovats_ukr.doc
|