Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас, Гість

Головна » Статті » Для вчителів

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ

Методи навчання обдарованих дітей мають відповідати:

• своїм основним завданням — наданню допомоги обдарованим учням в отриманні знань;

• рівню інтелектуального та соціального розвитку, різним вимогам і можливостям, виявленню основних та послідовних варіантів розвитку здібностей дитини;

• переходу від перцептивного рівня пізнання до вищих понятійних рівнів.
 Творчі методи під час викладання спрямовані на:
визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей;
• повагу до бажань дітей самостійно працювати;
• вміння стримуватися від втручання в процес творчої діяльності;
• надання дитині свободи вибору;
• індивідуалізацію навчальної програми залежно від особливостей учня;
• створення умов для конкретного втілення творчої ідеї;
• заохочення роботи над проектами, пропозиціями;
• уникнення будь-якого типу тиску на дітей;
• надання можливості загального внеску в роботу групи;
• повагу потенційних можливостей учнів, які відстають;
• демонстрацію ентузіазму;
• надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють іншу думку;
• організація безпосереднього спілкування звичайних дітей із обдарованими дітьми;
• отримання максимальної користі від захоплення дітей;
• терпимість до безладдя;
• вміння переконувати та пропагувати;
• здатність до самоаналізу.

 Під час роботи педагог повинен:
• бути доброзичливим і чуйним;
• знати психологічні особливості обдарованих дітей, розуміти їхні потреби та інтереси;
• мати досвід роботи в закладах для дітей молодшого та дошкільного віку (зокрема, й з власними дітьми);
• мати високий рівень інтелектуального розвитку;
• мати широке коло інтересів і вмінь;
• бути готовим до виконання найрізноманітніших обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей;
• володіти почуттям гумору;
• бути самокритичним, готовим до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення;
• мати творчій особистий світогляд, добре здоров'я і життєздатність.

Програма розвитку творчих здібностей

Тематичний план

№ з/п

Мета заняття

Розвивальні вправи

1.

Прищеплення навиків роботи в групі.
Удосконалення навичок активного мовлення, збагачення словникового запасу.

  1. Гра "Знайомство". Діти розбиваються по парах і розповідають один одному про себе. Потім учасники кожної пари презентують свого товариша.
  2. Вправа "Рими". Придумати якнайбільше рим до запропонованих слів: палка, квітка, вікно, дитина, гілка, доля.
  3. Вправа "Придумай казку". Придумати казку,використовуючи заданий набір слів: "Дівчинка, ліс, річка, метелик, лісовичок".
  4. Вправа "Перелік назв до розповіді". Береться розповідь або повідомлення, потрібно дібрати якнайбільше заголовків, по змісту.

2.

Розвиток гнучкості мислення, уміння логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблеми.

  1. Вправа "Пошук загального". Беруться слова, малопов’язані між собою. Необхідно записати якнайбільше ознак, характерних для цих предметів.
  2. Вправа "Пошук відмінностей". Дітям пропонуються пари малюнків між якими потрібно знайти 10 відмінностей.
  3. Задачі на уважність. Спробуйте розмістити 10 стільців в одній кімнаті так, щоб біля кожної з чотирьох стін було розташована однакова кількість стільців. Скільки чисел 5 у ряді від 1 до 100. Було 9 аркушів паперу. Деякі з них розрізали на 3 частини. Усього стало 15 аркушів. Скільки аркушів паперу розрізали. Коли воду можна в решеті носити?

3.

Розвиток властивостей мислення, фантазії, творчої уяви, вміння створювати найоригінальніші образи, здатності легко переходити від одних зв'язків до інших.

  1. Вправа "Виключення зайвого слова". Із запропонованого ряду слів виключити те, що не має загальної особливості. Веселий, сумний, швидкий, смачний, обережний. Ділення, додавання, віднімання, число, множення. Дощовий, морозний, хмурий, вітряний.
  2. Вправа "Класифікація предметів". Називаються різноманітні предмети, наприклад: жук, хвиля, кактус, пісок. Потрібно класифікувати ці предмети.
  3. Вправа "Пошук протилежних понять". Мокрий - ? Дощовий, сирий, сухий, вологий. Стояти - ? Мчатися, повзти, лежати, сидіти.  Широкий - ? Високий, короткий, вузький.
  4. Вправа "На що схожа фігура". У вправі використовуюсь картки із зображенням різноманітних фігурок. Учасники отримують завдання придумати, на що вони схожі.

4.

Створення атмосфери творчого пошуку, формування уміння створювати образні узагальнення, розвиток творчої та просторової уяви, властивостей уваги, пам’яті, навичок активного мовлення.

  1. 1. Задачі на кмітливість. Скільки чисел 10 в ряді чисел від 1до 1000?  Чого  не можна зробити в космосі? Назвати слово, що складається з 3-х складів, а вказує на 33 букви. Якої хвороби не буває на землі? З якого посуду не їдять?      
  2. Вправа "Складання картинок з геометричних фігур".
  3. Вправа "Асоціації". Назвати, з яким предметом, явищем, дією асоціюються названі слова: зима, колесо, урок, театр, банан, школа, ключ.

5.

Розвиток гнучкості і оригінальності мислення, уміння грамотно виражати і оформлювати зміст своїх думок, розвиток просторової уяви, уміння створювати цілісний образ з частин.

  1. 1. Вправа "Логічні задачі". Йшли юрбою: Теща з зятем та чоловік із дружиною, мати з дочкою, та бабуся з онукою, та дочка з батьком. Скільки всіх? Якщо будинки по вулиці пронумерувати від 1 до 50, то скільки разів зустрічається цифра 4?
  2. Вправа "Узагальнення". Підібрати узагальнююче слово до ряду понять. День, ніч, ранок, вечір - ? Бузок, жасмин, шипшина - ? Лопата, молоток, мітла - ?
  3. Вправа "Складання цілого з частин". Скласти розрізані на частини картонні фігурки різних тварин, рослин, предметів.

6.

Розвиток уяви, творчого мислення, формування потреби у самовдосконаленні; здатності швидко і чітко інтерпретувати художні образи, навчання спостережливості.

  1. Вправа "Визначення змісту ситуацій по заданому образу". Діти, об’єднанні у підгрупи, отримують завдання створити у вигляді малюнка, або словесного опису який-небудь емоційний образ(людина із сонцем у середині).
  2. Вправа "Намалюй емоцію". Намалювати емоції та почуття: радість, горе, сум, біль, співчуття, страх, здивування, любов,злість. Діти по черзі презентують свої малюнки. 

7.

Розвиток уваги та уяви, фантазії, створення умов для пошукової діяльності дітей, орієнтація на нестандартний підхід.

  1. Вправа "Аналогії". Підібрати аналогію до другої пари слів. Темний – світлий, мокрий - ? Годинник – час, термометр - ? Ліс – дерево, газон - ? Дорога – машини, небо - ?
  2. Задачі на кмітливість. У трьох братів по дві сестри. Скільки всього дітей в родині? Що міститься у мильній бульбашці? 6 картоплин зварилися за 30 хв, за скільки хв. зварилася одна картоплина?
  3. Вправа "Закінчити оповідання". Зачитується початок оповідання. Завдання – скласти якнайбільше різних варіантів його закінчення. Наприклад:
  4. "Повернувшись додому, я вирішив помити руки. Відкрив кран, і несподівано…"

8.

Орієнтація на пошук нестандартного, оригінального рішення у ситуації; розвиток уяви, самоусвідомлення власних особистісних властивостей.

  1. Вправа "Аналіз поведінки людей". Пропонуються ситуації, які потрібно обговорити. "На перерві ти заходиш в клас, а там класний керівник про щось розмовляє з батьками твого друга. Як ти поведешся у даному випадку? "Порадь, як можна уникнути конфлікту у стосунках з рідними, однокласниками."
  2. Вправа "Пізнай себе". Учасникам групи, пропонується заплющити очі та уявити себе будь-якою рослиною, твариною, предметом. Проводиться аналіз та самоаналіз образів.

9.

Формування прагнення до самовдосконалення, самовираження, удосконалення комунікативних можливостей. Відпрацювання навичок роботи в групі. Підвищення самооцінки учасників.

  1. Техніка "Малювання за допомогою клубка". Розмотуючи нитку, створюється на підлозі певні фігури. Клубок передається один одному. Обговорення.
  2. Вправа "Подарунок". Учасники групи дарують один одному уявні подарунки із поясненням, та побажанням.
  3. Підведення підсумків роботи корекційних занять. Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від занять і побажання на    шматочках кольорового паперу, що мають вигляд пелюстки.

За якими напрямами здійснюється робота вчителів

з обдарованими учнями?

1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.

2. Гурткова робота із предмета.

3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.

4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.

5. Участь учнів 1—11-х класів у шкільній конференції «День науки» із захистом навчальних проектів.

6. Участь в олімпіадах різного рівня.

7. Участь у творчих конкурсах різного рівня

8. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.

Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають:

  • олімпіади;
  • конкурс знавців української мови імені П.Яцика; 
  • конкурси творчих робіт;
  • конкурс знавців творчості Т.Г.Шевченка;
  • інтелектуальні ігри.

       Елементи змагань, що містяться в конкурсах та іграх, сприяють розвитку здібностей творчого мислення, залучають учнів до активного життя. Розв'язуючи ребуси, кросворди, учні поступово починають складати власні головоломки, що сприяє розвиткові пам'яті, уваги, кмітливості, учні вчаться:

  • самостійно працювати з літературою;
  • аналізувати та систематизувати отримані дані; 
  • робити висновки. 

Етапи роботи з обдарованими учнями:

1. Підготовчий

  •  Виявлення обдарованих учнів;
  •  Складання діагностичних карт;
  •  Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.

2. Основний (практичний)

  •  Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
  •  Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.

3. Узагальнення

  •  Аналіз досягнутих результатів.
  •  Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
  •  Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.

Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми

1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.

2. Індивідуальна й диференційована робота.

3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.

4. Участь у конкурсах різних рівнів.

5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.

Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.

 

Джерела:

  1. Острів знань
  2. http://Osnova-ua
  3. http://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/stattya&id=83
  4. osvita.ua/doc/files/news/83/8360/inovats_ukr.doc
Категорія: Для вчителів | Додав: Marina (17.07.2015)
Переглядів: 1018 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar